13 november 2018

Test av FL wobbler(Frode Lothe)

I høst har jeg testet FL wobblerene i mjøsa, grunnet litt forskjellige årsaker så har det vel ikke blitt så mye tid til test som en kanskje skulle ønske. Men det har blitt en del fisk på de og det har utmerket seg noen helt klare favoritter av de som ble testet, så det er ganske spennende og gøy.

Her er testobjektene.




De to øverste på bildet er modeller som Frode allerede har i sortimentet sitt modell FL 80 og  FL 82. Den første turen utpekte en av disse seg som favoritt, men etter hvert har det vist seg at det er de to nederste som har blitt storfavoritten min. Da de har har fanget veldig mye mer fisk en øvrige for meg i på disse turene. Dette er da prototyper, som mest sannsynlig vil produsert og kanskje er klare til våren.

Selve fisket har vært litt både og, hvor det har tatt litt tid å finne ut av optimal fart, rett kjøremønster etc. Så har jeg også vært litt dårlig på å loggføre fangst, så det er blitt foretatt en ca beregning utfra meldingslogg og hukommelse noe som gir et ca antall på 31 fisk(skal jobbe med å bli bedre på loggføring neste år, det ligger bare ikke helt innenfor mitt hoved interesseområde innenfor dette). Av disse var da roughly en tredjedel over 50cm og lovlig fisk(i Mjøsa).

Noen av fiskene på disse tre siste turene.





Jeg har altså ikke fått de aller største fiskene på disse turene, men med ett svært begrenset erfaringsgrunnlag ved høstfiske er jeg likevel godt fornøyd. De to største av disse ligger vel kanskje i mellom 3ish og 3,5kg å det jo er også fin fisk. 🙂 av alle fiskene ble kun en med hjem til mat, resten har fått svømme videre. Videre ble det de to første dagene kjørt med 4 FL de to øverste og de to nederste på bildet, da ble en fisk fanget på den grønne. Siste dag testet vi de to nederste(rosa og blå) mot strikepro scooter minnow, i rosa og blå farge for å se om det var bare farge som avgjør. Da utfisket FL strikepro med 8 til 1 så det var ganske brutalt. Når det er sagt så kjørte vi i optimalt farts område for FL som jeg har funnet at ligger mellom 2,2 og 2,4 knop, dette er da ca 0,3 til 0,5 knop under start området for optimalfarten til strikepro, så testen er sånn sett ikke helt reell. Det kan også tenkes at strikepro kanskje går litt dypere, hvilket også vil kunne påvirke resultatet. Når de gjelder de andre FL så vil jeg tro at farge har en del og si, samt at jeg kanskje ikke har funnet optimal fart, og kanskje burde ha endret krok-oppsett. 🙂

Men favoritten er uansett klar(blå og rosa proto med trappeskje), og noe av det jeg liker desidert best med disse er hvor høyt i vannet de går. Dette betyr at man kan ha de nesten helt på land uten at de henger seg fast, eller at man kan kjøre veldig nær bunn med dyprigg uten at de henger seg fast. Jeg kommer nok først og fremst til å anvende disse i periodene ved vår og høstfiske, hvor man subber "fjæresteinene" med paravaner/planerboard nettopp på grunn av dette, og det at de i tillegg fanger bra med fisk på dette viset. 🙂

Så tenker jeg, at jeg trygt kan anbefale andre å bestille disse. I allefall om de også ønsker å teste denne type fiske under vår og høst sesongen(eller om du bare fisker på grunt vann). 🙂👍

En vet at dem går høyt i vannet når en kan ha så lite vann under kjølen, å wobblerene som går 18-20m innenfor båten ikke henger seg fast. 😁


Når når det går ut en grunne fra land er det greit å ha noe som svømmer rett under overflata. 🙂👍


Det er tydeligvis noe som fenger, når fisken svømmer fra "matfatet" og opp for å ta en wobbler. 😁



Alt i alt kan det oppsumeres med at det har vært gøy og teste disse, og at de først seks som produseres av rosa og blå, allerede er bortlovet... 😉

Skitt fiske til alle andre som (fortsatt) fisker. 🙂

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Test av FL wobbler(Frode Lothe)

I høst har jeg testet FL wobblerene i mjøsa, grunnet litt forskjellige årsaker så har det vel ikke blitt så mye tid til test som en kanskje...