23 mars 2018

Fisking, mestringsfølelse og magiske fiskeklær.


Fisking er rekreasjon, man får påfyll av energi til å mestre en ellers stressende hverdag. Men hva er det som gir denne energien? Roen og de ofte veldig fine omgivelsene er nok et par viktige faktorer. men jeg tror, at følelsen av mestring er det som teller mest. Den herlige følelsen, når du knekker koden for en ny type sluk, eller en tidsperiode som du tidligere har ansett som håpløs å fiske på. Eller kanskje det å finne ut hvordan du skal lese ekkoloddet for å finne aktiv fisk, alle disse tingene er med på å gi mestringsfølelse som jo er selve grunnsteinen i det å få troen på seg selv. Å får man troen på seg selv på ett område av livet, så tar man det med seg til andre områder i livet. Å med troen kommer flyten og enrgien, dette er i allefall min teori. Så hvordan passer magiske fiskeklær inn i dette? Er de lykkebringende, eller tryller frem fisk? Nei på ingen måte, men som dere ser av bildet så har jeg nå fått meg ny vannvittig tøff fiske outfit. Og som noen kanskje har gjettet så er jeg så vanvittig heldig, at jeg nå skal få lov til å representere Lowrance, som en av Navico's ambassadører. 😁 for meg så er dette både stort og magisk i seg selv, det å få kjøre noe av den feteste elektronikken fra en av de store(å ikke minst den "lille"  selvtilittsboosten av å bli tiltrodd oppgaven). Men allikevel er det ikke her den mest magiske biten ved disse klærne ligger, det ligger i refleksjonen rundt hva disse klærne skal formidle og bety. For å si noe om hva jeg håper at folk på sikt vil kunne assosiere med disse klærne, så vil ta frem hvordan noen ga meg både fiskeglede, mestringsfølelse og energi som bidro til å takle en da periodevis heftig hverdag.
Vi skal da tilbake til juli 2012.
Det var vel litt tøft det meste, egentlig denne tiden. Med en sønn som ikke enda var fylt ett år, og det var ganske stor usikkerhet rundt hvordan han ville utvikle seg og fremtiden ville bli(veldig varierende tilbakemeldinger, fra ulike leger/instanser i helsevesenet(det går veldig bra med han nå)). Men det ble så jeg unnet meg noen fisketurer for å koble av, og avogtil noen fotturer ned til havna for å se om jeg så kjentfolk. På en av disse turene så traff jeg Hans Emilsen, noe som ikke var helt uvanlig. Jeg husker ikke helt hva vi snakka om, men det var sikkert litt om fiske og litt om alt annet(å jeg hadde opplevd ganske tregt fiske en stund da). Men det er noe jeg husker veldig godt ved denne samtalen, å det var at Hans først fortalte at han hadde fisket bra i denne tiden, å at han fortalte at han hadde kjørt den og den strekka, og at han brukte ekkoloddet til å følge bestemte konturer der hvor fisken sto. På neste tur ut, fulgte jeg rådene til Hans å begynte å plukke fisk. På denne måten bidro han til både å gi meg gode fiskeopplevelser, mestringsfølelse og kanskje både litt selvtillit og energi til å mestre en ellers tøff hverdag.
Nå er det ikke sånn at jeg håper eller tror at jeg skal være en som bidrar til å endre livet ditt. Men jeg håper at disse klærne etterhvert kan assosieres med en hyggelig kar. Som kan slå av en trivelig prat, og kanskje gi noen tips og råd, som gir deg gode fiskeopplevelser, og kanskje et snev av mestringsfølelse(og selfølgelig at jeg vil bli sett på som en ressursperson på Lowrance sine produkter, som både kan hjelpe med det du har, eller komme med tips og forklaringer rundt ting du lurer på om du skal kjøpe nytt).

Om man ser fisking på denne måten så er det jo denne tilnærmingen Navico og Lowrance har også,
de lager hjelpemidler som gjør veien kortere mellom oss brukere, gode fiskeopplvevelser og mestringsfølelse.

Store tanker og store ord, så får vi se om jeg etterhvert klarer å leve opp til det.🙂

Vi tar en skål for Hans i påsken, og alle andre som er som han. 🙂

Også vil jeg si tusen takk til Rolf og de andre ved Navico som lar meg få muligheten.

Og selvfølgelig en stor takk til Frank Ronny (Ateam) for at du satte i gang dette, og for hjelp med bloggen. 🙂

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Test av FL wobbler(Frode Lothe)

I høst har jeg testet FL wobblerene i mjøsa, grunnet litt forskjellige årsaker så har det vel ikke blitt så mye tid til test som en kanskje...